Frågor och svar
Delta North beräknas ha en årlig produktion på ca 8 TWh och kan fullt utbyggt producera el motsvarande 40 procent av Stockholms läns nuvarande årliga elanvändning. Den installerade effekten beräknas bli 2 GW.
Uträkningen är baserad på en konceptturbin med installerad effekt om 20 MW, vilket resulterar i en installerad effekt om 2 100 MW, med en uppskattad årlig produktion om 8,3 TWh. Vindparken beräknas omfatta upp till 105 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 m.
Delta North skulle betyda lägre elpriser, högre konkurrenskraft, bättre förutsättningar att genomföra den gröna omställningen, och en ökad robusthet genom att man inte behöver importera en så stor andel av sin elkonsumtion. Det är under vintern det behövs mest el i Stockholm och det är också vintermånaderna som vindkraften levererar som mest.
Idag produceras endast en tiondel av den el som konsumeras i Stockholm i Stockholmsregionen. Fullt utbyggd kommer Delta North att producera förnyelsebar el motsvarande ca 40 procent av Stockholms läns årliga elanvändning. Regionalt elförsörjningsforum Stockholms län konstaterade i en rapport förra året att regionen behöver öka sin lokala produktion av el.
Delta North planeras vara belägen cirka 55 kilometer öster om Sandhamn, 90 kilometer nordost om Gotska Sandön och cirka 32 kilometer ost-sydost om Svenska Högarna. Anläggningen beräknas ta ett område på upp till 377 kvadratkilometer i anspråk.
Delta North ligger utanför Sveriges territorialgräns men inom den ekonomiska zonen. Vindparken kommer inte att synas från fastlandet och innerskärgården där de allra flesta bor. Den har liten synlighet från vissa platser i mellanskärgården, och syns något mer från ytterskärgårdens yttersta öar, såsom Svenska Högarna.
För att se en karta över placeringen, klicka på dokumentet nedan.
Statkraft har dialog med flera kommuner om en landanslutning och det finns stort intresse för projektet. I slutändan beror det på vilken sträckning som är kompatibel med hänsyn till miljömässiga värden samt Försvarsmaktens intressen. Statkraft planerar också för vätgas- och elektrobränsleanläggningar i anslutning till vindparkens kommande landanslutning vilket också påverkar sträckningen. En sådan anläggning skulle också skapa positiva effekter i anslutningskommunen, exempelvis genom nya arbetstillfällen.
Delta North ligger på ett område som är det enda i Östersjön norr om Gotland med möjlighet till vindkraft med bottenfasta installationer i stor skala. Bottenfast havsvind är en mogen teknologi som går att bygga med dagens metoder till förhållandevis konkurrenskraftigt pris och på kort tid.
Prognosen är att Delta North ska vara färdigbyggd år 2033.
Statkraft pratar med flera kommuner i Stockholmsområdet med målet att anlägga vätgas- och elektrobränsleanläggningar i anslutning till vindparkens landanslutning. Tanken är att använda en del av elen till vätgasproduktion när det blåser mycket, tillgången är god och elpriserna låga. Vätgasen och elektrobränslen kan säljas som bränsle till industrin och transportsektorn, men också användas till att återskapa el när det inte blåser och därigenom bidra till att dämpa höga elpriser. Produktionen blir mer planerbar, och på så sätt kan Delta North bidra till nätets stabilitet och ett robust elsystem men också möta industrins, transportsektorns och de privata elkundernas behov.
Det har varit viktigt i utvecklingen av projektet att anläggningen inte ska störa upplevelsen av skärgården. Anläggningen kommer inte att synas från fastlandet och innerskärgården där de allra flesta bor. Den har liten synlighet från vissa platser i mellanskärgården, och syns något mer från ytterskärgårdens yttersta öar, såsom Svenska Högarna.
Sandhamn ligger bortom den så kallade fjärrzonen, 55 km från anläggningen, där enbart delar av vindkraftverken kan skönjas under goda väderförhållanden. I området där anläggningen planeras förekommer inte heller fritidsbåtar eller fritidsfiske.
Alla stora infrastrukturprojekt har miljökonsekvenser men stora delar av den här parken ligger på syrefri botten och därför blir miljökonsekvenserna mindre. Påverkan på fisk, marina däggdjur, bottenflora och -fauna, fladdermöss och fåglar har undersökts och bedömts vara liten till försumbar för projektet.
Sveriges klimatpolitiska ramverk innebär att Sverige senast år 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa utsläpp. På global nivå behöver växthusgasutsläppen halveras från dagens nivåer till 2030 och de globala koldioxidutsläppen behöver nå netto noll kring 2050. Här kan havsbaserad vindkraft komma att spela en avgörande roll då teknologin utvecklas i snabb takt och alltmer el kan produceras per vindkraftverk.
Behovet av mer elproduktion i Sverige är stort och ökande. Regeringen konstaterar att Sverige behöver öka produktionen av fossilfri el kraftigt för att klara den gröna omställningen. Det handlar också om att stärka försörjningstryggheten så att hushåll och företag kan få el när de behöver, där de behöver och till rimliga priser. Riksdagens planeringsmål syftar till att möta ett elbehov i Sverige år 2045 på 300 terawattimmar (TWh), vilket innebär ungefär en fördubbling jämfört med dagens elanvändning. Delta North kan bidra med en betydande andel av den utökade elproduktionen som behövs för att nå Sveriges förevarande energipolitiska mål, med 100 procent fossilfri energiproduktion till år 2045.
I de berörda områdena finns flera olika fiskarter såsom torsk, sill och skarpsill. Östersjötorsken är i dagsläget sårbar enligt svenska rödlistan och har bara ett fåtal kvarvarande leklokaler kvar. Det berörda området utgör inte någon betydande leklokal och miljövärdet när det gäller fisk bedöms som litet eftersom det berörda området inte är av större betydelse för någon fiskpopulation.
Den planerade vindparken kommer under drift att innebära ny hårdbottenstruktur i form av fasta fundament. På den lokala miljön finns en potentiell positiv påverkan i och med att fundamenten utgör konstgjorda rev, vilket kan leda till ökad syresättning och ett rikare djurliv lokalt.
Av Östersjöns marina däggdjur bedöms endast tumlare och gråsäl med liten sannolikhet förekomma inom projektområdets påverkansområde. Påverkan på tumlare och gråsäl har undersökts vad gäller exempelvis påverkan på suspenderade sediment och undervattensljud och bedöms som liten till försumbar.
Fåglinventeringar i området har genomförts vid över tio tillfällen under 2024 i kombination med annan kunskapsinhämtning.
I driftsfasen föreligger risk att fåglar förolyckas genom kollisioner med vindkraftverk eller att de undanträngs från området för vindkraftparken. Den årliga dödligheten beräknas för landbaserad vindkraft uppgå till i medeltal 5–10 individer per vindkraftverk (Naturvårdsverket, 2017b). För havsbaserad vindkraft är kunskapsläget sämre men effekten av kollisioner med vindkraftparken bedöms dock som liten.
Tidigare har diskuterats om en barriäreffekt kan uppkomma för fåglar som undviker att flyga genom en vindkraftpark. Numera bedöms barriäreffekten från en enstaka vindkraftpark medföra försumbar påverkan på migrerande fåglar, och barriäreffekten bedöms alltså bli försumbar från vindkraftparken.
Habitatsförlust till följd av undanträngning bedöms som liten. Stora områden som bedöms bättre eller likvärdiga som födosöksområden för måsfåglar, alkor och tärnor blir opåverkade av vindparken. Sammantaget bedöms konsekvensen som liten i driftsfasen.
Det har varit viktigt i utvecklingen av projektet att anläggningen inte ska störa upplevelsen av skärgården. Fritidsbåtar förekommer inte i området och fritidsfisket sker främst kustnära. Då vindparken planeras utanför dessa områden bedöms miljövärdet i driftsfasen vara försumbart för rekreation och friluftsliv. Vindparken förekommer utanför de avgränsade området av riksintresse för friluftsliv och rörligt friluftsliv.
Regeringen prövar ansökningar om tillstånd till vindkraftsparker inom Sveriges ekonomiska zon. Regeringen tar emot tillståndsansökan tillsammans med en så kallad samrådsredogörelse och miljökonsekvensbeskrivning och bereder den. Beredningen kan även delegeras till länsstyrelserna.
Ansökan skickas därefter på remiss till berörda myndigheter, kommuner och intresseorganisationer. Därefter tillåtlighetsprövar regeringen ansökan och fattar beslut om att bevilja eller avslå hela eller delar av sökt verksamhet. Ett tillstånd förenas med de villkor som behövs för att verksamheten ska kunna samexistera med andra allmänna intressen såsom sjöfart, fiske, naturmiljö och försvar.
Läs mer här.
Det finns ingen annan havsbaserad vindkraftsanläggning som direkt konkurrerar med Delta North.
Andra projekt som ligger i närheten är vindkraftparkerna Skidbladner, Erik Segersäll samt Statkrafts egna Baltic Offshore Delta South och Baltic Offshore Epsilon. Dessa projekt ligger längre söderut och är avsedda för flytande fundament.
Statkraft har en portfölj med tio havsvindprojekt belägna i den ekonomiska zonen utanför Sveriges kust. De är alla i olika faser av utveckling, men sammantaget motsvarar anläggningarna mellan 19 och 23 GW ny produktionskapacitet.
Läs mer här.